Programförklaring

24/5
Ett ord som föll mig in idag: heltbefriadfrånallabekymmerlättochlyckligisjälenuppfylld! Enligt Svenska spårkrådet ska det nog i ett koppel bindestreck i den ordmassan.
Skiter väl jag i.


20/5
Jag har skrivit ett antal dikter delvis inspirerade av ordlistorna. Jag redovisar inte för metoderna i detalj här, men det är bl.a. automatisk skrift och cut-up.
Dikterna finns här.

10/5
Idag fick jag ett gäng underbara ord från Emma. Halvord/nästanord kallar hon dem. Med reminiscenser från finskan, transpiranton och tjoflöjtbuskisens trallvänliga umgangssprache.
(Se http://unterwasser.se/projekt/#nonsens) Fantostat är ett favoritord. Mycket därför att det går att laborera med uttalet, vilket skapar vitt åtskilda associationer.

2/5
Fann en ny spännande bok idag: Helandets mysterium av Francis MacNutt. Jag slår upp den på måfå och finner en understuken rad: Ibland händer det att förstörda nerver blir friska
Några slumpade ord ur skriften: universum, sjukdom, förbannelse, karismatisk, glädje, våld, extas, kärlek.

23/4
Passionsläskkärleksande. Sagt av mig själv i drömmen, följt av en kärleksfull omfamning från en människa som tyckte om mig fastän jag var ensam, liten och rädd.

22/4
17.03
Jag tillhandahåller byggstenar av vilka ni ska bygga kosmos.

22/4
10.09
Någon skrev: "Jag skriver för att en dag kunna sluta skriva". Det är tänkvärt.
Jag samlar ord för att en dag kunna sluta samla, för att kunna kasta allting överbord.
Jag lär mig språk, jag skapar nya, för att en dag – en gång för alla – kunna överge det vi kallar språket.

I framtiden finns inga ord som ingen kan förstå.

22/4
9.00
Nyligen framlekta "bucklade" ord:
eldslukarhustru
rävlusrövömsa
fittstoj
harpung
älgostsåsaladåb
gruskatapult
lyslob
mytbär
löksnöboja

Buckel-leken beskrev jag så här i ett mejl till en språkintresserad konstnär:
"Jag har hittat på en egen bokstavslek som jag kallar BUCKLOR (= bokstavsluckor). Den går i korthet ut på att jag slumpar fram ett antal bokstäver t.ex.: -L-S-U-R-S-U-
Luckorna mellan (och om man vill även innan och efter) bokstäverna får man fylla med nya valfria bokstäver (max 2) och på så sätt bilda nya ord, gärna ord som inte finns i ordlistor.

-L-S-U-R-S-U- kan då bli: eldslukarhustru

-Ä-U-Ö-Ö-S- kan bli: rävlusrövömsa (vad det nu är)

Man kan med fördel ge sig själv en snäv tidsgräns för att lättare få fram det ocensurerade uttrycket. (Sånt här roar jag mig med när jag inte kan sova på natten.) ;-)"

abcde fghij klmno prstu vyåäö osv.

15/4
Funderar på att överge slumpen som absolut urvalsfaktor vid upprättande av listorna, det verkar nästan lite rituellt-neurotiskt och jag är inte längre lika säker över syftet. Jag tänker mig också att listorna kan revideras under tiden. Mitt sinne för detaljer gör sig påmint. Det petiga.
Jag räknade på just tiden. Om jag i genomsnitt gör en lista om dagen kommer jag att vara färdig om drygt ett år. Jag känner nog att jag måste ta en liten paus innan jag börjar arbeta.

14/4
12.38
Jag drömde om fåglarnas språk, fjärran från ornitologernas tekniska termer, det ordlösa sångspråket, så mycket vackrare, så enklare och klarare. Jag önskar att jag vore en fågel ibland. För språkets skull.

14/4
00.10
Är då allt detta bara ett meningslöst ansamlande av ord? Börjar jag tvivla? Står man där då som nån jävla dårpippi på barrikaderna och hojtar i sin megafon?
Jag är lite trött idag. I morgon ska jag göra en lista baserad på Patient-FASS. Må den ge mig sinnesro.

13/4
Var går språkets gränser? Har man rätt till sina egna ord? Som ord eller endast som kombinationer av ord?

12/4
Jag har fått en komplett lista av Niklas, finns under Förslag (separat dokument).
Lånade Raymond Roussels Locus solus i översättning av Torsten Ekbom i går. Hittade en massa roliga ord. I stället för att slumpa fram ord på måfå ska jag välja ut de ord jag fastnar för i större utsträckning än jag tänkt mig tidigare, säg att jag sedan hittar 50 Rousselord som jag tycker om, då slumpar jag ut 20 stycken från dem orden.

Frågan är vad materialbaskatalogen ska spegla, ett totalt slumpmässigt urval eller om det ska finnas någon typ av balans, en reglerad spännvidd? Nytt ord: dårpippienergi.

En annan fråga: Vilka är de 200 vanligaste orden i svenska språket? Självklart bör de ingå, tänker jag mig.

Några ornitologiska termer som jag har fastnat för: orbitalring, armpennestråk, ytterfansinskärning, lillvinge, flygga, juvenil, häckningsområde, parningsdräkt.


10/4
Pratade med Niklas tidigare idag, han föreslog mig att kolla upp Raymond Roussel, samt att mejla ut projektbeskrivningen på surr-listan.


9/4

Jag har funderat över vilka pionjärer det kan finnas på området och kommer omedelbart att tänka på de franska språkbändarna Georges Perec och Raymond Queneau. Men det borde finnas fler. En som dök upp igår i mitt huvud var Pär Thörn som jag hörde en intervju med på radio nyligen.

Det slår mig också att metoden jag använde i Kraftbolaget delvis tangerar Scott McClouds idéer om story-telling.


8/4 11.47
Idéer om nya listor: barnböcker, Bibeln (och andra religiösa skrifter), "cut-ups", dvs. listor som blandar två polariteter, t.ex. Aftonbladet och James Joyce Odysseus. Eller Astrid Lindgren och Moderaternas partiprogram. Kommunistiska manifestet, Franz Kafkas dagböcker, Liza Marklunds verklighetsromaner, nyhetsbrev från hyresgästförenigen, Clas Ohlsons postorderkatalog, informationsfolder från Västtrafik osv.


8/4 11.00
Skrev färdigt pjäsen i natt. Mitt intryck av processen: Förvånansvärt enkelt att föra handlingen framåt. Slumpens inverkan hade ibland en kusligt magisk inverkan på händelseförloppet. Exempelvis kom Eriks scenväxlingar mycket lägligt, ibland kunde jag göra en kul poäng av att de inte kom lägligt.

Jag använde mig av ett automatiserat uttryck, dvs. att hela tiden skriva utan censur, utan att tänka ut något i förväg och egentligen inte ens när replikordet var framslumpat (i genomsnitt tio sekunders betänketid, ungefär) – improvisationsteater med andra ord! Jag redigerade endast fyra gånger i hela texten, rättade en del stavfel förstås. Endast ett ord valde jag att inte använda mig av: cykel (i de två gula männens dialog). Vid några tillfällen använde jag mig av andra ordlistor än de personspecifika, när det kändes som att spelet gick i stå; och för variationens skull. Annars otroligt bra flyt, dynamik, distinkta karaktärer. Om jag får säga det själv. Vad jag egentligen vill säga: Metoden inspirerade mig!

Många slumpningar blev rena lyckträffar: Bogdan von Knorring – obetalbar historisk gestalt, med karaktär: excentrisk, senil, djärv, farbroderlig, heroisk, dumdristig, vis osv. Bogdans replikord improviserade jag och min syster fram tidigare på kvällen genom att leka associationsleken och bolla ord fram och tillbaka. Skönt med andra ord än de svenskakademiska listordens sammansatta komplexitet och det stundtals aparta intryck de ger som teaterrepliker (tvisteförhandling, gunstlingssystem, kolesterolsänkare etc.). Upprepningarna blev för övrigt mycket effektiva.

Frågeställning/reflektion: Går metoden att utveckla ännu mer? Hur? Fler ordlistor. Mer specifika listor? Spelstilslista? (Dramatiskt, humoristiskt, glättigt, allvarligt m.m.?) Verblistor? Substantivlistor? Mer slump? Mer styrning? Mer frihet i replikerna, mindre frihet, fler specifika ord som ska klämmas in? Det är bara att pröva sig fram antar jag.

Och: Lämpar sig denna metod bara för absurdistiskt/surrealistiskt färgade nonsensteaterstycken eller går den att applicera på andra genrer/uttrycksformer?

Bidra gärna med ord, kära vänner! Att kontrollera slumpen eller släppa kontrollen över slumpen – ju fler personliga preferenser desto större urval och bredd.

Programförklaring